Flax


Noen ganger synes jeg det er koselig å overraske kundene mine.
Og hvis jeg er i godlune, kan det til og med hende det ligger en liten gave når de har bestilt forstørrelser.
Gavene er ikke så store. Det kan være et ekstra bilde, konfekt, en kopp, en lommebok (uten penger) eller kanskje et flax-lodd.

Før jul kjøpte jeg en bunke lodd på nærbutikken. Det hadde vært spennende å bare skrape bittelitt for sikkerhets skyld. Kunne jo bare late som at jeg hjalp kundene litt, så de ikke trengte å skrape bort alt sjøl... Men jeg overvant fristelsen, og stakk et lodd her og et lodd der.

Mange ringte og takket etterpå, men jeg hørte ikke om noen som vant mer enn kr 25,- Ikke før i dag. Da ringte ei som nettopp hadde fylt 60 år, og som hadde feiret dagen sin i helga som var. Sammen med bildet av barnebarna hadde det ligget et lodd.
- Jeg ringer for å si at jeg har vunnet på flaxloddet fra deg, sa stemmen i telefonen.

Jeg så for meg en bestemor med en million kroner på kontoen, og holdt nesten pusten av spenning. Litt fordi jeg straks angret på at jeg ikke hadde skrapt likevel, men også fordi det hadde vært artig om en av kundene mine vant.
-Det ble ikke store summen, sa dama. - Men jeg har aldri hatt flaks i spill, og nå har jeg vunnet kr 500,-

Jeg spurte ikke dama hva hun skulle bruke pengene til. Jeg var bare så glad for at det endelig var noen som hadde fått mer enn kr 25,- Og så var jeg litt misunnelig, men det er en annen historie.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Selveste Orkdalsdrakten

Stine fra Haltdalen

Dag 347: Åpning av 5 x Utsi