Dag 18; Sveler (med oppskrift)

Man blir kanskje ikke slank av sveler, men man blir gladere :-)

Jeg kan ikke ta ei ferge i Møre og Romsdal uten å spise svele. Det er nesten så jeg får munnen allerede før jeg kommer ombord. Mmmmm, deilig både med smør og sukker, syltetøy eller brunost.
En gang kjøpte jeg en pose med halvfabrikat, men det smakte papp - altså en gedigen nedtur.



Men i dag har jeg funnet oppskrift som de bruker på fergene i nabofylket.
Skal love deg at dette var godt.

Her har du oppskriften, henta fra MRFs egen hjemmeside:
5 egg 
1,5 MRF-kopp sukker
ca. 1 l kveitemjøl
1 l kulturmjølk
1 toppa ts natron
1 toppa ts hjortesalt
ca. 75g margarin


Pisk egg, sukker, natron og hjortesalt godt. Slå deretter i mjølka og rør inn mjølet. Bland i smelta smør til slutt.


Steik på god varm takke som kan smørjast med litt margarin i starten (steikepanne kan nyttast i staden for takke).
Prøv den med rørt smør og sukker, med sirup, syltetøy eller brunost

Bakte et brød også mens jeg likevel var i gang.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Selveste Orkdalsdrakten

Stine fra Haltdalen

Ville, vakre Finnmark