Dag 24: Lavkarbobrød - ikke bare for de tjukke

Enn at ei lita uke i slutten av desember skal skape så mye bryderi... Nå skal landet slankes. Jeg er veldig glad i brød, skikkelig grovt med masse korn. Kunne levd bare på det - veldig lenge.
Men for noen dager siden kom jeg over en annen oppskrift som jeg ville prøve. Syntes oppskriften så merkelig ut. Masse egg og masse korn. Ikke ei eneste teskje mel. Det måtte prøves. Og brødet er kjempegodt, og selvsagt ikke bare for dem som vil slanke seg. Men les mer om dette og annet mat du blir slank av her.

Jeg endret litt på oppskriften, tok med salt, hadde mer bakepulver, og stekte brødene i en time. Men det er selvsagt en smakssak.
Dette er oppskriften til ett brød:

Verdens beste lavkarbobrød

4 egg
2 ts bakepulver
0,5 bk crème fraîche (evt rømme)
3 ss solsikkeolje
60 g kruskakli
40 g linfrø
50 g sesamfrø
50 g solsikkekjerner
1 ts salt
Ha eggene i en bolle. Tilsett solsikkeolje og Crème fraîche, og visp alt godt sammen.
Bland alt det tørre sammen i en annen bolle. Hell dette oppi bollen med det våte. Rør med sleiv.
Vent med bakepulveret til slutt. Ha røren i en medium stor brødform. Smør formen eller dekk med bakepapir.
Stek på nederste rille i ovnen, i ca. en time avhengig av ovn, ved 180 grader.

Kommentarer

  1. Her er en litt annen variant i samme sjanger;
    6 egg
    100 g kruskakli
    4 ss sesamfrø
    4 ss solsikkekjerner
    4 ss linfrø
    1 1/2 ts bakepulver
    200 g revet ost
    1 boks Kesam
    150 g valnøtter (200 gr i 1 time)

    SvarSlett
  2. Hei Reidun.
    Enda mer egg...?
    Denne skal jeg prøve, men tror jeg kommer til å ha salt i deigen.

    Takk skal du ha!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Selveste Orkdalsdrakten

Stine fra Haltdalen

Dag 347: Åpning av 5 x Utsi