Dag 128: Slankemat





Ei venninne klage en gang over at hun hadde lagt sånn på seg.
- Bare noen dager igjen til 17.mai, og ennå er det bare sølja som passer, sa hun og hengte bunaden tilbake i skapet.

Vi går gjerne fra det ene festbordet til det andre i disse tider, og bikinisesongen er rett rundt hjørnet.
Da vi hadde konfirmasjon her forleden var det ei som hadde levd på lavkarbomat i lang tid for å kunne unne seg selv litt kaker. Jeg tenker sjelden på karbo og kalorier sjøl, men bakte likevel karbobrød rett etter jul. Senere prøvde jeg meg på rundstykker, men de fløt bare ut til flate kaker.
Da kom jeg på noe smart. Jeg brukte oppskrifta til lavkarbobrød, men la deigen i papirmuffinsformer. Siden deigen er så løs, brukte jeg også former som holder det hele på plass. Min ble kjøpt på Biltema, den har plass til 12 muffinser, og koster under 30 kroner.

Jeg liker smaken på lavkarbobrød. Og når de lages i muffinsformer, kan man bare ta dem man trenger opp av fryseren.
Nydelig er det uansett.

Her er oppskriften på lavkarbomuffins/rundstykker
4 egg
2 ts bakepulver
0,5 bk crème fraîche (evt rømme)
3 ss solsikkeolje
60 g kruskakli
40 g linfrø
50 g sesamfrø
50 g solsikkekjerner
1 liten ts salt
Ha eggene i en bolle. Tilsett solsikkeolje og Crème fraîche, og visp alt godt sammen.
Bland alt det tørre sammen i en annen bolle. Hell dette oppi bollen med det våte. Rør med sleiv.
Vent med bakepulveret til slutt. Ha røren i en medium stor brødform. Smør formen eller dekk med bakepapir.
Stek på nederste rille i ovnen, i ca 20 minutter avhengig av ovn, ved 180 grader.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Selveste Orkdalsdrakten

Stine fra Haltdalen

Ville, vakre Finnmark