Dag 204: Norge i sorg

Jeg har følt meg handlingslammet siden det fatale angrepet i Oslo og på Utøya.
I timene etter at gjerningsmannen ble tatt, syntes jeg det var ubehagelig med alle flaggene som dukket opp i mange profiler på Facebook.
"Dette ville nok den ekstreme nasjonalisten likt", tenkte jeg.

Men så bestemte jeg meg for at flagget tross alt er et symbol på ett folk. Om de er hvite, svarte, gule eller brune er uvesentlig i disse dager. Nå viser vi at vi står sammen.
Dette bildet har jeg hentet fra Facebook. Det gjorde sterkt inntrykk på meg i en tid da ingen ennå visste så mye. En mann med mørkere hår og mørkere hud enn etnisk norske - hjelper en skadd person. Flere bilder her: http://www.foxnews.com/sli​deshow/world/2011/07/22/os​lo-bombing-july-22-2011/#s​lide=6
Så igjen, vi er ett folk uansett hvilken farge vi har på håret!
Jeg gråter over dem som har mistet noen av dem de var glade i. Bare tanken på den redselen ungdommene på Utøya måtte ha følt, gjør meg kvalm. Unge, samfunnsengasjerte mennesker som var samlet på en sommerleir, ble regelrett slaktet av en høyreekstrem mann. Jeg reagerte på at så mange ble sjokkerte over at denne mannen var norsk...
Og før det ble kjent, ble muslimer trakkasert på åpen gate!
Håper det kommer noe godt ut av dette. At vi innser at faren ikke nødvendigvis må komme utenfra.

Ta godt vare på hverandre, uansett hvilket politisk ståsted dere har. I dag er vi alle AUF-ere.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Selveste Orkdalsdrakten

Stine fra Haltdalen

Ville, vakre Finnmark