Dag 270 : Oppskrift på godt, grovt og sunt brød

For noen år siden fikk jeg brødbakemaskin. I motsetning til mange andre som har denne maskinen stående å støve ned, brukes vår minst en gang i uka. Det er så lettvint å slenge, vann, en pose ferdigblandet mel og gjær i maskinen, og la den stå der i fred til den plinger.
Mange av mine venner som har vært her og spist, synes brødet er fantastisk godt. Og mange av dem har bedt om oppskriften. Jeg tror jeg har den fra ei Lindberg-bok, så da bør brødet være sunt også. I alle fall er det nesten bare grovt mel og masse annet som magen elsker å jobbe med.

Jeg pleier å blande mel til flere brød når jeg først er i gang. Da er det bare å lete frem posen, og sette på maskinen. Enkelt, og veldig, veldig godt.






Veldig greit å lage blanding til flere brød når man først er i gang.

Her er oppskriften til ett brød i bakemaskinen:

3,5 dl lunkent vann
en dæsj rapsolje
2,5 dl byggmel
1,5 dl solsikkekjerner (evt blanding av nøtter og solsikke)
3/4 dl grovt sammalt rug
3/4 dl glutenmel (fås på helsekost, men er dyrt... Bruk evt hvetemel)
3/4 dl sammalt spelt (helsekost)
1 neve byggflak (helsekost)
1/2 dl linfrø
1 neve soyaflak (helsekost)
1 stor ts salt
1 toppet ts fruktosesukker
1 pk tørrgjær

Ha olje og vann i brødbakermaskinen.
Deretter all melet, kornet, nøttene etc
Gjær has i tilslutt

Stekes på "helkorn"
Tar 3,40 t

Man kan også programmere maskinen så den baker mens du sover.
Linfrø og gjær helles på tilslutt - oppå det tørre så det ikke kommer i kontakt med vannet for tidlig.

Lykke til.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Selveste Orkdalsdrakten

Stine fra Haltdalen

Ville, vakre Finnmark