Prøver og prøver, men får ikke til


Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har prøvd, men jeg er ennå ikke i mål.
Lurer veldig på hvordan man skal få et transparent bilde som kan legges fysisk oppå et lerret for så å male (før) og etterpå. Poenget er at en del av bakgrunnen skal vises gjennom fotografiet.

Denne gangen har jeg testet bruk av Golden gel, vanlig matpapir og transparent papir fra Panduro. 

På bildet øverst er bildene printet på vanlig papir. Det ene på en vanlig blekkskriver, det andre på en laserskriver. Det med blekk ga de fineste fargene, men jeg ville teste laser fordi jeg vet at blekk gjerne flyter utover når det kommer i kontakt med vann. Mer om det senere.

Først testet jeg ut Golden Gel Medium.



Jeg smurte et tykt lag på begge bildene. Lot det tørke ordentlig, og smurte et lag til.


Så fikk bildene seg et bad sånn at papiret bak kunne skrapes bort. Måtte pirke forsiktig så ikke bildet også ble borte. Nå satt selve motivet fast i plasten.




Det bildet som var skrevet ut på laser - beholdt fargen ganske bra. Men det som var skrevet med blekkskriver farget av både på fingrene og i vasken.



Når all papiret var fjernet, lignet plasten på en våt klut. Og det var bare en bitteliten anelse transparent.




Jeg spekulerte litt på hvor jeg kunne legge bilene til tørk. Burde hatt ei snor.
Men det ble badekarkanten - helt til jeg oppdaget at de selvsagt klistret seg fast. Etter litt lirking (og sundriving av det ene) var begge bildene klare til lakkering.



Bildene ble ikke transparent etter at de hadde tørket. Men etter et strøk med lakk bak ble det bedre. Testet disse fire, og fant ut at den billigste (Varnish/glue) var den beste. 



Etter at lakken hadde tørket, hengte jeg begge bildene i vinduet for å se effekten. Det bildet som var skrevet ut på laser var helt ubrukelig (det til venstre). Mens det på blekkskriver fortsatt viste motivet greit nok. Veldig greit at det de fleste har hjemme, faktisk gir et bedre resultat enn det man må på jobb eller andre steder for å få printet ut.





Her er laserbildet lagt oppå et annet bilde. Man kan såvidt skimte kirka hvis man legger godviljen til.



Printen fra blekkskriveren viste godt hvilket motiv det var, og bakgrunnen kom lett frem.

Fryktelig mye arbeid, og uendelig mange runder før man kommer dit.
Så da var det greit å teste andre måter å få transparent bilde på.





På Panduro selges pakker med transparente ark. Bare å putte i printeren og skrive ut. Resultatet ble heller ikke så verst. Men en pakke med noen få ark - koster mye - altfor mye.




Men Panduro må man jo enten bestille fra, eller stikke innom butikken til. Sånt har man ikke alltid tid til. Så jeg tapet et stykke matpapir på et vanlig ark, og printet på det. Voila. Nesten samme resultat.



Gjennomsiktig nok, og ikke den blanke overflata som jeg fikk med Golden gel.


På matpapir kom bildet bak bittelitt mindre frem, men det var veldig liten forskjell.

Jeg begynte å male det bildet som kirka skulle være en del av. Den første erfaringen var at blekket på matpapir/transparentpapir ikke bare smittet. Det rant så snart det ble litt fuktig. Og siden jeg maler med akryl, blir det gjerne litt vått.
Da må det altså lakkes før bruk. Det beste er å spraye på en lakk, men jeg har ikke spray i huset. Har ikke hårspray engang, ellers hadde den blitt testet. Smurte ut Varnish/glue så forsiktig jeg kunne, men fargene ble bare smurt utover. 



Dermed endte jeg opp med den varianten med bilde fra blekkskriver og Golden gel. Dette er et utsnitt av det jeg holder på med, langt fra ferdig... Og jeg er langt fra å finne ut hvordan man får transparente bilder.
Jeg vet selvsagt at man kan skrive ut bilder på transparent film, men det blir litt for mye av det gode. Vil bare ha litt mer gjennomsiktighet, og kanskje også litt mindre arbeid med å få det til.

Dag 2, etter å ha fått noen gode råd på Facebook.

Ett av rådene var å ha på Golden Gel på arket før man printer på det. Men etter all den evinnelige jobbinga med dette tidligere, ville jeg prøve et av de andre rådene først.
Det gikk ut på at jeg kunne skrive ut bildet på et transfer-papir, sånne som brukes for å få bilder på t-skjorter.

Jeg hadde en pakke liggende, så det var bare å teste i vei.
Punkt 1: Hvis du har skriver med t-shirtutskrift skal bildet IKKE speilvendes.
Hvis du ikke har den funksjonen, MÅ du speilvende først.
Punkt 2: Følg bruksanvisningen på ditt papir nøye.


Hva tror du skjedde da jeg begynte å stryke med så høy temperatur som det sto på pakken? Jo, malinga bak smelta, og gned seg inn der det ikke skulle være. Jeg skrudde ned temperaturen litt, men da var jo skaden allerede skjedd.


Etter å ha strøket etter oppskriften, og ventet ti minutter, var det klart for å ta av papiret. Men siden malingen hadde smeltet under, lå den tydeligvis som ekstra lim. Og dermed ble det helt umulig å få av papiret.


Frem med kluten for å prøve å rulle av når det ble fuktig. Dermed revnet en del av selve motivet. Dessuten fløt blekket på notepapiret bak - utover.
Altså helt mislykket resultat.


Siden jeg ikke fikk til dette på det malte bildet, måtte jeg prøve på et helt nytt og rent lerret - uten maling, papir o.l. Også her slet jeg veldig for å få vekk papiret etterpå. Hadde lerretet vært spent opp på en blindramme, hadde det vært umulig. Men siden dette var som et grovt tøystykke, kunne jeg bøye på det for å få bort papiret.


På min pakke sto det at man kunne bruke det samme papiret for å stryke over bildet hvis det ble litt tåkete. Men siden dette ville bli et puslespill, lot jeg det være. Dessuten var dette en test.


Resultatet med å få et foto over på et lerret er altså ikke såååå veldig vanskelig. Transparent blir det også. Men hele poenget mitt er jo at det skal være et annet bilde (et noteark i mitt tilfelle) bak. Og det har jeg altså fortsatt ikke fått til.

Får prøve Golden gel metoden, men ender vel opp med å bruke transparent film til slutt.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Selveste Orkdalsdrakten

Stine fra Haltdalen

Ville, vakre Finnmark