Jeg maler bestefar

Bestefaren min

Den malinga mi har blitt en viktig del av hverdagen. Jeg kan kikke på klokka når jeg begynner, og neste gang jeg sjekker - har det gått tre - fire timer.

I år har jeg vært med i en gruppe som utfordrer hverandre. Det er både lærerikt og artig. De fleste av de andre maler egne bilder, men jeg har valgt å gjøre det litt annerledes. Jeg har bedt folk sende inn, og så har jeg malt etter det bildet som har appellert mest til meg. Den som får sitt bilde malt - får maleriet etterpå.
Mine bilder til temamalinga kan du se her: http://foto-gk.no/maletema 

I denne uka er det "BESTEFAR" som er tema, og jeg har fått mange fine motiv som jeg straks skal gå gjennom. 

Noen ganger er det godt å male bilder jeg selv har tatt, eller bilder av folk jeg har et forhold til. Og da bestefar kom opp som et tema, kom jeg på dette bildet. Min bestefar døde for mange år siden, men bildene lever evig. Et maleri lever enda lenger.

Siden mange lurer på dette med digitalt vs akrylmaling, kan du se en av mine måter her. Det starter med en strektegning, og ender med et maleri. Når jeg er ferdig med malinga, lastes bildet opp på pc-en. Når bildet er digitalt kan jeg endre størrelsen og gjøre andre ting som jeg ikke så mens jeg malte.

Her er en liten step by step …



Det starter med noen enkle streker så jeg vet sånn ca hvor hode og hender skal være.


Jeg starter som regel med bakgrunnen og skyggepartiene.

Detaljene kommer frem etterhvert som bildet får høylys og skygge.

Ansiktet er alltid spennende å male, og det blir gjerne tatt til slutt. 

Det endelige resultatet.

Husk at det er et nytt tema hver uke. Heng med på facebooksiden min - der får du vite hvilket det blir i neste uke. https://www.facebook.com/FotoGK/

Og du. Hvis du har lyst på et maleri basert på ditt eget fotografi, se her http://foto-gk.no/maleri



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Selveste Orkdalsdrakten

Stine fra Haltdalen

Dag 347: Åpning av 5 x Utsi