Kontrast eller ton-i-ton

For noen dager siden hadde jeg en diskusjon med en fotovenninne angående bakgrunn på bildene. Hun hadde kjøpt en himmelblå bakgrunn, og mente at den passet til alt.
Det stemmer selvsagt. Blått er en kald farge som psykisk legger seg bak hovedmotivet. Dermed kommer forgrunnen mer frem.
Men noen ganger kan det også være fint når man henter igjen en farge - enten i øyne, klær osv hos den man skal fotografere, og bruker den samme fargen på bakgrunnen.


Jeg har ikke alle regnbuens farger i mitt studio. Men jeg har noen i bruntoner, blåtoner, rødtoner, grått, hvitt og svart. Og en dag tok jeg med hunden for å prøve meg frem. Han ble først plassert foran den brune bakgrunnen. Den ble ekstra belyst med en såkalt honningkube, og dermed fikk den akkurat samme farge som på øynene til hunden.
Svart og hvitt funket greit nok, men her ser dere den blå bakgrunnen. Greit nok det også, men min favoritt er den fargen som går ton-i-ton.


Hvem sier at farger ikke gjør noe med oss?



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Selveste Orkdalsdrakten

Stine fra Haltdalen

Ville, vakre Finnmark