Har mange bøker, mangler lesestoff



Ja, jeg er glad i å lese. Nei, jeg leser ikke hva som helst. Og ja, nå må jeg ha lesetips.

Jeg savner Elin på biblioteket i Skaun. Hun visste hva jeg liker å lese, og plukket frem den ene godbiten etter den andre. Nå er Elin "utlånt" til en annen bedrift, og jeg går hvileløs mellom hyllene på biblioteket. Hva i huleste skal jeg låne?

Før i tiden var jeg veldig glad i å gå på konserter. Jo høyere lyd, desto bedre. Nå ønsker jeg meg ro mest av alt. Hvis det passer sånn - går jeg på gallerirunder. Noen steder fyker jeg gjennom lokalene i fem minutter. Andre ganger kan jeg gå rundt lenge og vel. Jeg får ofte inspirasjon av å se andres bilder.  Men det er ingenting som slår gleden av å lese.

Lese kan man gjøre hvor som helst - og nesten når som helst. Bøker er lette å ta med, i alle fall hvis man bare har med én. Skal man ha med mange, bør man kanskje ha lesebrett. Jeg vet ikke. Jeg er så gammeldags at jeg liker å bla i papir. Men nå er jeg snart så desperat at jeg leser alt, til og med teksten på dopapiret. Du vet, de nye rullene med visdomsord.

Som du ser av bildene så mangler det ikke på bøker her i huset. I stua er en av veggene dekket med bøker. I en bokhylle i andre etasje er bøkene stilt opp så det går tre i dybden. Ikke akkurat ryddig, og ikke spesielt lett å finne en spesiell bok, men de er der et sted.
En vakker dag skal jeg ta en ryddeaksjon. Skal kaste alt som jeg vet aldri blir lest igjen. Det står utrolig mye skrotbøker i hyllene mine og støver ned, bokstavelig talt.

Har du tips om gode bøker?
Jeg har noen favoritter - selvsagt. I de siste årene har bøker som Balansekunst, Shantaram, Boktyven, 1Q84 og de gamle klassikerne gjort at jeg har kost meg skikkelig. Altså bøker i denne sjangeren, om det er en egen sjanger da?
Arto Paasilinna får meg til å le høyt. Stieg Larsson får meg til å lese fort. Og Karl Ove Knausgård får meg til å bli forundret.

Bøker jeg ikke liker er sånne som Cecilia Samartin skriver. Altså sånne såkalte bestselgere som Saras nøkler, Øya osv. Jada, jeg vet at mange elsker disse bøkene, men det gjør ikke jeg. Jeg tramper nok mange på tærne når jeg sier at Paulo Coelho er svada og at jeg får utslett av Anne Holt. Ikke av dem personlig, selvsagt. De er sikkert hyggelige mennesker, men jeg liker ikke bøkene deres. Og for ordens skyld: Jeg har lest Samartin, Coelho, Holt og mange andre som selger i bøtter og spann.

Nå er det helg. Jeg har fri i kveld, og da skal jeg lese Anna Karenina. Ikke fordi jeg nyter hvert ord, eller dveler ved hver setning skrevet av Lev Tolstoj. Men da har jeg i alle fall lesestoff til jeg finner noe som fenger mer.

















Kommentarer

  1. Enig mht bestsellere. Har du lest Irving? Anbefaler også Peter Høeg :)

    SvarSlett
  2. Hei Gøril, takk for gode ord ;-) og boksmak er jo så subjektivt. Men to gode bøker jeg har lest i det siste: Sabina Berman "Jenta som dykket inn i jordas indre" og Philippe Claudel "Grå sjeler". Hilsen Elin :-)

    SvarSlett
  3. Åh, takk. Skal stikke innom biblioteket nå når jeg vet hva jeg vil ha.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Selveste Orkdalsdrakten

Stine fra Haltdalen

Dag 347: Åpning av 5 x Utsi