Digital maling


Det er utrolig mange som har fått smaken på maling av bilder. Jeg også. Men nå har jeg fått smaken på digital maling. 
Hvis du tror at det bare er å slenge på et filter eller to, kan du tro om igjen. Det bildet jeg har lekt meg med her - har tatt meg like mange timer som når jeg maler med akryl. Den største forskjellen er at man kan angre, og at man slipper å vente på at malinga skal tørke.

De fleste ordentlige kunstnere maler sikkert alt fra begynnelsen av. Men jeg vet om mange som bruker speil, projektor osv for å overføre f.eks et foto til et maleri. Hver kunstner sin form. Husk at det er noe som kalles kunstnerisk frihet.

Mange har spurt hvordan jeg maler digitalt. Her er en veldig forenklet forklaring. Og i dette tilfellet har jeg brukt Artweaver som alle kan laste ned gratis på nettet. Vel, har du mac må du betale, men pc-ere får det gratis. I dette programmet finner du nesten alt du trenger for å male.
Klikk på Brush tool, og du får opp mange maleteknikker. Her har jeg brukt olje.


Jeg startet med det bildet du ser på toppen.



I Artweaver finnes det massevis av maleverktøy. En ting savner jeg, og det er en måte å få bare blyanstreker. Men laster du bildet ditt inn i Picasa (som også er gratis) kan du gå til den funksjonen som kalles blyantskisse. 
Jeg synes det blir lettere å male når jeg har alle kantlinjene.


Lag en kopi av originalbildet, og klipp/lim inn blyantskissen over duplikaten. Nå kan du late som da du var barn og tegnet gjennom matpapir. Dra ned gjennomsiktigheten på skissen - ellers blir du veldig opphengt i linjene. Når du er fornøyd med det ferdige resultatet kan du fjerne blyantskissen før du eventuelt lagrer bildet som jpg.

Grunnen til at jeg lager en kopi - er at jeg ønsker å ha originalen åpen så jeg kan hente farger derfra til det nye bildet.

Se på bildet under. 
Nede til høyre ser du at duplikaten nå har tre lag - eller layers som det heter på "nynorsk". Det nederste laget har jeg gitt en brungrå farge, øverst er blyantskissen som gjør at du kan se hvor du skal male. I midten er det laget du skal male i.



Det finnes mange måter å male digitalt på. Sjøl henter jeg fargen fra originalen, og maler på duplikaten. Dette tar veldig lang tid, man må smøre seg med masse tålmodighet. Men siden du har blyantskissen øverst, ser du hele tiden hvor du skal male.



Men husk, skal bildet ditt bli bra, kan man ikke bare hente én farge, og tro at det holder. Du skal jo ha skygger og høylys også, og de har som kjent lysere eller mørkere farge.



Når jeg er relativt fornøyd med hovedmotivet, maler jeg omgivelsene. Siden jeg aldri blir fornøyd med himmelen - venter jeg med den til slutt. 




Nå er himmelen også på plass. Dette og det med forgrunnen er gjort på samme måte som da jeg startet å male. Atså med å hente farge fra originalen, male på duplikaten, male høylys og skygge osv.



Til slutt har jeg lagt på litt ekstra skarphet og mørknet litt i topp og bunn.
Vet ikke hvor lang tid dette tok, men det er snakk om mange timer.

Så kan man jo spørre seg om det er noe vits å male et fotografi. 
Tja, man har det i alle fall morsomt mens man holder på. Og man slipper å vaske malekoster, rydde unna og ikke minst vente på at det skal tørke.

Lykke til.

Kommentarer

  1. Skjønner dette tar tid! Jeg har av og til tatt kortversjonen med å legge samme effekt på hele bildet. Skjønner nå at det er veldig juks!

    SvarSlett
  2. Ingenting som er juks bare man koser seg med det.
    Men prøv denne metoden, så blir du mye mer fornøyd enn at du har samme greia overalt.

    Artweaver er forresten veldig morsomt å holde på med. Ganske likt Painter hvis du har vært borti det. Men mange av de samme funksjonene finnes også i Photoshop.
    Du kan forresten åpne photoshopfiler her, og lagre som.
    Genialt og gratis.

    SvarSlett
  3. Takk for at du deler dette. Høres gøy ut.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Selveste Orkdalsdrakten

Stine fra Haltdalen

Dag 347: Åpning av 5 x Utsi