Dag 140: Et lerretsbilde tar form

Når fotografer får lerretsbildene tilbake fra lab-en, er de verken montert eller behandlet. Dermed blir det en hel liten operasjon før kunden kan komme å hente bildet sitt.


For at bildet skal få en blank og fin overflate, må det lakkeres. Jeg bruker bare lakk som er laget til dette formålet. Da blir bildet ekstra fint, og enda mer holdbart.


Lakken er rådyr, men likevel lønner det seg ikke å spare når den skal utover bildet. Og så er det å smøre det utover så det blir jevnt og uten klumper eller striper. Lakken lukter litt, så man må passe på at man har god ventilasjon i rommet. Og så tørker den sent. Det tar minst et døgn før man kan starte monteringen.


Mens lakken tørker kan man montere blindrammen. Jeg vil bare ha den beste kvaliteten på bilder som skal til kunder. Derfor kjøper jeg hos kunsthandlere. Men hvis jeg bare skal ha bilder på min egen vegg, hender det ofte at jeg drar på f.eks Claes Ohlson. Og egentlig har jeg aldri merket forskjell på rammene, uansett hvor de er kjøpt...


Når lakken er helt tørr monteres bildet på blindrammen. Jeg drar motivet rundt alle kantene, og fester bildet på baksiden med en stiftemaskin. På forhånd har jeg montert øyenskruene så jeg slipper å fikle med dem når bildet er montert.

Herfra kommer alle lerretsbildene klare til å henges opp. Og da må de selvsagt ha noe å henge i. En ståltråd monteres derfor i passe avstand fra toppen, sånn at bildet blir hengende fint på veggen.

Siden motivet går rundt (og bak) blindramma, kan bildet henges opp uten pynteramme. Da vises altså en del av motivet også på sidene.


Dermed er bildet ferdig, og en familie i Skaun har kanskje allerede fått det på veggen.
Uansett passer det herved med litt sjølskryt, selv om det kommer fra kunden:

Hei Gøril

Bilde av Didrik ble kjempefint, ble veldig fornøyd med det ja.
Ønsker deg ei god hælg.

Hilsen Grethe


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Selveste Orkdalsdrakten

Stine fra Haltdalen

Ville, vakre Finnmark