Slankevafler


Ikke er jeg på slankekur, og ikke er jeg opptatt om det er mye eller lite karbohydrater i maten.
Men jeg er veldig glad i søtsaker, og vafler med rømme og syltetøy er jo bare til å spise opp :-)


For noen dager siden hadde jeg besøk av en venninne som alltid holder på å slanke seg. Hun kan alt om alle slags dietter, og holder seg knallhard på å ikke spise noe man blir fet av.
Så jeg googla, og fant denne oppskriften på lavkarbovafler. Nå har jeg lært at man skal teste oppskrifter før gjestene kommer, deretter gjorde jeg kjapt noen endringer.
Jeg så at mesteparten av fettet lå på benken - under vaffeljernet, så mengden ble halvert. Jeg brukte heller ikke så mye Johannesbrødkjernemel, men regulerte så røra ikke ble kjempetykk.


Vaflene ble ikke så sprø og tykke som de jeg vanligvis lager, men de falt i smak. Mannen min mente til og med de var bedre enn de vanlige, og man ble ikke så daff og stappet etterpå.


Oppskriften som funket fint her, kan du også teste:
1 boks seterrømme
4 egg
50 g smeltet smør
1 ss sukrin (fås på helsekostbutikk)
2 ts bakepulver
1 ts kardemomme
2-3 ts Johannesbrødkjernemel (fås på helsekostbutikk)


Røra sto på benken eller i kjøleskapet og svellet i ca 20 minutter før jeg stekte vaflene.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Selveste Orkdalsdrakten

Stine fra Haltdalen

Ville, vakre Finnmark